Bietenpulp (Beta vulgaris) is een veel gebruikt voermiddel en erg favoriet bij ons als paardeneigenaren. De voedingsindustrie is daar natuurlijk heel blij mee, want zo weten zij hun afvalstroom namelijk op te waarderen en kunnen ze er nog mooi geld aan verdienen.
Bietenpulp is een afvalproduct bij de verwerking van suikerbiet tot suiker. Nadat de bieten in de fabriek zijn aangekomen en zijn gewassen, worden ze versnipperd tot kleinere stukjes.
Deze stukjes worden dan in heet water van zo’n 70 ℃ gesudderd, en zo wordt de suiker ‘eruit geweekt’ als het ware. Want suiker is water oplosbaar, en is dus heel graag in dat hete water.
Vervolgens gaat de ‘suiker siroop’ verder om te verwerken naar suiker en de natte pulp die overblijft werd vroeger weggegooid. Tot men erachter kwam dat hier waardevolle vezels in zitten die goed kon worden ingezet als veevoer. Toen ging men de pulp drogen en vervolgens persen tot brokjes of snippers.
Of die vezels in bietenpulp werkelijk zo waardevol zijn voor paarden, komen we zometeen op terug.
Eerst wil ik graag drie punten belichten, waarom je al niet zo heel blij zou mogen worden van bietenpulp.
De mensen die mij kennen weten dat ik dit ook heel wetenschappelijk zou kunnen neerschrijven. Maar ik kies ervoor om het simpel en pakkend te maken, zodat het voor iedereen lekker te lezen is.
Het eerste is de hoeveelheid aan chemische middelen die inmiddels in contact is geweest met je pulp. Wat dacht je van antimicrobiële middelen, die in de fabriek gebruikt worden om de hygiëne in de hand te houden. Of de stofjes die zijn toegevoegd aan het waswater of worden gebruikt tijdens het drogen en persen?
Uiteraard binnen de levensmiddelenindustrie allemaal ‘goedgekeurde’ stofjes, maar of ze werkelijk zo onschadelijk zijn? En zeker voor ons paard?
Daarnaast gaat er een hele discussie op het internet rond over het gebruik van glyfosaat, je hebt er misschien wel eens van gehoord. Er zijn al veel pogingen gedaan om dit middel te verbieden, maar tot op heden is dit nog niet gelukt. In Frankrijk en België mag het in ieder geval niet meer door particulieren gebruikt worden, maar wel nog steeds voor commerciële doeleinden zoals agrarische bedrijven.
Glyfosaat wordt gebruikt op het land als onkruidverdelger. Maar dat het wordt opgenomen door de plant en dus vervolgens in onze voedingsmiddelenindustrie en in dit geval de veevoederindustrie terecht komt, heb je daar wel eens bij stil gestaan? Want op die manier komt het dus ook in onze voeding en dus in ons lichaam terecht, en hetzelfde geldt voor het paard. In Amerika zijn al vele rechtszaken aangespannen tegen Monsanto (de bedenker ervan) omdat het kankerverwekkend zou zijn. Wetenschappelijke studies zijn hier echter niet eenduidig over, maar dat is weer een ander verhaal.
Suikergehalte in bietenpulp
De laatste van de 3 die ik wilde noemen gaat over het suikergehalte in de bietenpulp. Omdat iedereen denkt, of hoort, dat het een afvalproduct is, en dus dat alle suiker eruit is, nemen we klakkeloos aan dat dit klopt. Want het klinkt zo logisch!
Maar als je vervolgens zou gaan testen wat er nog aan suiker en zetmeel in zit, is dit zéker voor veel paarden nog steeds geen geschikt voermiddel.
Denk aan paarden met insulineresistentie, EMS, of die gevoelig zijn voor hoefbevangenheid. Die wil je eigenlijk al hooi voeren met een suikerpercentage lager dan 6%, dus laat staan dat je pulp in deze categorie valt.
De getallen in onderzoeken variëren heel erg, van 7% tot 23% en daarom is het dus heel belangrijk dat je kijkt naar de analyses van de bietenpulp die je voor je paard koopt. Over het algemeen zitten die met suiker en zetmeelgehalte toch wel rond de 10%.

Maar wat ik eigenlijk de belangrijkste reden vindt om ver van bietenpulp weg te blijven, zijn juist die vezels waar zo hard over geroepen wordt.
Bietenpulp bestaat voornamelijk uit pectine en om je uit te leggen waarom dit ongeschikt is om aan je paard te voeren, zal ik eerst even een en ander uitleggen.
Spijsvertering van je paard
De spijsvertering van je paard bestaat uit verschillende ‘afdelingen’. Zo wordt er bijvoorbeeld in de maag en dunne darm verteerd met behulp van enzymen. Enzymen kunnen de binnenkomende voedingsstoffen afbreken tot kleinere stukjes, zodat het paardenlichaam deze kan opnemen en kan gebruiken. We noemen dit enzymatische vertering. Dit wordt dus gedaan door lichaamseigen stofjes, namelijk deze enzymen.
Wat nu grappig is, is dat het paard niet alles zelf kan verteren, maar hier hulp voor nodig heeft van bijvoorbeeld bacteriën. Deze bacteriën bevinden zich in de dikke darm van het paard en al de bacteriën (en schimmels, gisteren en nog meer) worden samen ook wel de ‘darmflora’ genoemd.
Net als bij ons, is een gezonde darmflora dus héél belangrijk voor het paard.
De darmflora van je paard
Die bacteriën kun je eigenlijk zien als en soort van ‘onderaannemers’ die voor het paard bepaalde voedingsstoffen afbreken wat hij zelf niet kan, en dan weer stofjes produceren die het paard nodig heeft. Zoals bijvoorbeeld vluchtige vetzuren, die het paard weer gebruikt voor de verbranding om zichzelf warm te houden. Of zelfs vitamines! Super belangrijke onderaannemers dus!
Nu zijn deze onderaannemers wel erg specifiek in hun werk en kan ieder soort vaak maar een bepaalde binnenkomende stof verwerken en bepaalde producten afleveren.
Als je een beetje thuis bent in de evolutie van het paard, dan weet je dat het paard ‘gemaakt is’ om voornamelijk lage kwaliteit ruwvoer te eten. Dus met weinig energie en veel vezels.
Laten we even als voorbeeld nemen dat het paard gras moet eten. Denk aan een paard vroeger op de steppe bijvoorbeeld. Als je dan ook nog even meedenkt met de seizoenen, weet je ook dat het paard (zoals het bedoeld is), niet ieder seizoen hetzelfde soort gras binnen zal krijgen. In de lente is dit jong gras, wat volop in bloei staat, sappig en zacht.
Naarmate het jaar vordert wordt dit sappige gras steeds hoger, houtiger, stugger en minder sappig.
Waar ik naartoe wil: je kunt je dus wel voorstellen dat voorjaarsgras niet te vergelijken is met volwassen gras.
Vezels in gras
De bestanddelen in de celwanden van het gras verschuiven namelijk in samenstelling.
Zo is er in de lente, naast cellulose veel pectine aanwezig in het gras, wat zorgt voor de flexibele, zachte sprietjes.
Naarmate het gras ouder wordt vermindert de flexibiliteit (en dus de pectine) en wordt het sprietje houtiger doordat er meer lignine in zit (houtstof). Dit laatste is door het paard niet te verteren, vandaar dat we gezegd hebben dat het paard ‘lage kwaliteit’ ruwvoer eet op de steppes.
Maar te allen tijde bevat dit gras ook hemicellulose en cellulose en beide zijn echt super belangrijk om dit hele darmflora gezond te houden. Bij een gezond paard zitten er in die darmflora dus voornamelijk bacteriën die cellulose kunnen afbreken en zorgen voor die vluchtige vetzuren en de juiste vitamientjes.
Daarentegen wordt pectine afgebroken door protozoa en melkzuurbacteriën (MZB) en wordt o.a. melkzuur aangemaakt.
Nu komen we al dichterbij de clue van het verhaal.

Verzuring van je paard
Misschien heb je wel eens gehoord van ‘verzuring van je paard’. Nou, dit gebeurt als de darmflora van je paard teveel melkzuurbacteriën bevat die melkzuur produceren. Dit veroorzaakt een verlaging van de pH in de dikke darm, waardoor die goede cellulose afbrekende bacteriën het loodje leggen, want zij houden helemaal niet van zuur!!
Op dat moment dat er zo’n massale sterfte plaatsvindt, komen er uit die bacteriën een hoop gifstoffen vrij, die in het lichaam van je paard terecht komen. Met alle gevolgen van dien, denk aan een hoefbevangenheid bijvoorbeeld.
Dus nu zijn de goede bacteriën in de minderheid, en de slechte in de meerderheid ….. dat mag nooit de bedoeling zijn!
Ok…. maar hoe zit het nu precies dan? Want er zit ook pectine in gras? En dat is juist zo slecht??
Pectine in bietenpulp
Let op: op het moment dat een gezond paard, met een gezonde darmflora – dus altijd zijn geschikte ruwvoer heeft gehad – de winter uitkomt, dan kan het dit pectinerijk gras in de lente prima aan.
Omdat zijn darmflora voornamelijk bestaat uit de goede bacteriën en maar héél weinig MZB, zal deze balans in orde blijven. Het lichaam kan dit wel aan: ook al worden de MZB (én protozoa) heel erg blij van al dat pectine, zo gauw het zomer wordt en het gras weer minder pectine bevat, kunnen zij niet explosief gaan feesten in die darm en wordt hun populatie dus op natuurlijke wijze onder controle gehouden.
MAAR:
Zou je dat paard, in dit geval misschien jóuw paard, in de winter (of de rest van het jaar) dus die bietenpulp voeren, waardoor het altijd een voeding binnenkrijgt dat rijk is aan pectine, dan zijn er dus in de winter al superveel MZB aanwezig.
Op het moment dat dit paard dan van het voorjaarsgras wilt gaan genieten, en de hele dag lekkere pectine sprietjes binnenkrijgt, dan hebben die protozoa en MZB dik feest in die darmen!
Ze krijgen zoveel voedingsstoffen voor zichzelf binnen dat ze heerlijk kunnen groeien en vermeerderen. En door de grote hoeveelheden melkzuur wat ze dan uitscheiden, maken ze de omgeving erg vervelend voor de goede bacteriën, die dus zoals gezegd gaan afsterven, met alle gevolgen van dien.
Daarom wil jij je paard dus geen bietenpulp voeren !!!
door het dagelijks of veelvuldig voeren van bietenpulp raakt de darmflora in een onbalans, waardoor melkzuurbacteriën veel meer te zeggen krijgen, dan aanvankelijk de bedoeling was.
Er zijn geen studies te vinden die specifiek kijken naar het voeren van pectinerijke voeding en het effect op de darmflora in fundamentele zin. Dus om te weten dat pectine wordt afgebroken door protozoa en melkzuurbacteriën en hierdoor melkzuur produceren, kijk je in andere onderzoeken, die hier specifiek naar kijken.
De studies die je vindt bij paarden, zijn studies die kijken naar het effect van een bietenpulp dieet op klinische beelden bij paarden. Dus naar verbeteringen bij bv IR paarden of iets dergelijks.
Echter wilt een verbetering in deze nog steeds niet zeggen, dat het ook gezond is voor het paard op lange termijn. Daarbij zijn het onderzoeken waarbij de paarden ook met granen of voordroog gevoerd worden of hier net vanaf komen, en dus al een verstoorde darmflora hebben.
Al met al zijn zulke studies vergelijkbaar met het overstappen op bijvoorbeeld Cola light als je van de Cola af komt. Je valt inderdaad misschien af. Dus dat ´ziektebeeld´ verbetert. Maar uiteraard zou het veel gezonder voor je lichaam zijn (en ook bedoeld is om) om water, kruidendrankjes of groente- of fruitsapjes te nuttigen.
Ik hoop dat dit een duidelijk verhaal was, ik heb mijn best gedaan het zo tastbaar mogelijk op te schrijven. Mocht je nog vragen hebben zet ze gerust onderaan deze post.
Als je méér wilt leren over de spijsvertering van je paard, hoe deze bedoeld is en wat wij eigenlijk allemaal verkeerd doen met onze voeding (en wat we goed doen natuurlijk 😉), dan kun je je opgeven voor een 6-weekse online cursus over Paardenvoeding.
Hier bespreken we ook de alternatieven die je je paard zou kunnen geven in plaats van bietenpulp.
Andere dingen die vaak gezegd worden over bietenpulp
Dat het veel ijzer zou bevatten en daarom slecht zou zijn. Dat klopt, de ijzergehaltes kunnen behoorlijk oplopen. Echter deze ijzerverbindingen worden door het lichaam prima herkent en het lichaam reguleert dit zo goed, dat het niet gauw teveel ijzer zal opnemen. Dus het meeste zou dan gewoon worden uitgescheiden.
Echter bij een darm die volledig uit balans is, waarbij de darmflora is verstoord en de darmslijmvliezen ontstoken, kan deze regulatie mogelijk niet meer optimaal plaatsvinden.
Verder zou bietenpulp een mooie aanvulling zijn als je zemelen voert. De zemelen hebben zo’n hoog gehalte aan fosfor, dat zou je dan kunnen compenseren met bietenpulp omdat dit weer een hoog calcium gehalte bevat. Er wordt vaak gezegd dat je op die manier goed de Ca:P in balans kunt krijgen. Ook dit klopt niet echt, want de meeste calcium in bietenpulp is gebonden als calciumoxalaat wat helemaal niet goed opneembaar is.
En zo worden er nog wel veel meer dingen gezegd over bietenpulp die wel of niet goed zouden zijn. Maar na het lezen van bovenstaand verhaal, zou dit niet eens meer hoeven weten 😉
Alternatieven
Mocht je op zoek willen gaan naar alternatieven, kijk dan eens naar producten als bijvoorbeeld grasbrok, wiesencobs, haycubes etc. Om maar wat zoektermen te noemen. En heb je een paardje hebben dat lastig op gewicht te houden is, dan kun je kiezen voor een variant met een hoger (of hoogwaardiger eiwitgehalte) zoals alfalfa, luzerne of esparcette.
Maar verdiep je hier in! Ga op zoek, probeer uit en kijk wat er bij jouw paard past!
Bronnen
Hieronder enkele bronnen voor degene die interesse hebben. Er is natuurlijk veel meer!
https://equi-analytical.com/interactive-common-feed-profile/
https://www.feedtables.com/content/beet-pulp-dried
https://www.researchgate.net/figure/Dry-matter-g-kg-chemical-composition-g-kg-DM-and-gross-energy-MJ-kg-DM-content-of_tbl1_263896563
https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/32226419/ https://www.researchgate.net/publication/43459180_The_diversity_of_cellulolytic_and_lactic_acid_bacteria_of_the_gastro-intestinal_tract_of_the_horse
https://www.researchgate.net/publication/304530094_Role_of_the_gut_microbiota_in_equine_health_and_disease https://www.longdom.org/open-access/effect-of-fruit-pectin-on-growth-of-lactic-acid-bacteria-2329-8901-1000147.pdf -https://www.researchgate.net/publication/337232576_The_gut_microbiome_of_horses_current_research_on_equine_enteral_microbiota_and_future_perspectives https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/27763527/
https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/8655439/
8 juli 2020 @ 08:04
Wij starten maandag met vitalbix.
Zouden zemelen erbij oké zijn?
Of echt enkel luzerne?
We vinden het fijn dat onze paarden net iets langer bezig zijn met eten dan 1 minuut…
Hoewel ze 24/7 hooi krijgen… En overdag gras
Mvg aiky
8 juli 2020 @ 08:05
Vergeten te vermelden, tot nu toe staan ze op bietenpulp met wat graan.
8 juli 2020 @ 15:24
Hi Aiky, bedankt voor je reactie 🙂 Als je meer wilt weten over wat geschikt is om je paard wel en niet te voeren, zou ik je willen adviseren om de online cursus te gaan doen. Hierin leer ik je alles wat je wilt weten, zodat je voor nu en in de toekomst zelf kunt beredeneren of bepaald voer wel of niet geschikt is voor je paard. Kijk gerust eens op deze pagina voor meer informatie: https://horseandfeel.nl/online-cursus-paardenvoeding-wat-wel-wat-niet-en-waarom/ Veel succes, groetjes Tessa!
9 juli 2020 @ 22:11
Hoi Tessa,
ik vind het interessant wat je schrijft, maar ik ken je niet. Daarom zou ik wel graag de wetenschappelijke onderbouwing bij al jouw beweringen zien. Hoe hoog is het suiker (en zetmeel) gehalte volgens jou in ontsuikerde bietenpulp?
Volgens mij is het namelijk onder de 6%.
12 juli 2020 @ 22:51
Hi Carolien, bedankt voor je reactie. Ik heb inmiddels het blog wat meer uitgebreid, hopelijk kun je er wat mee 🙂
20 juli 2020 @ 07:23
Goed stuk! Ik voerde wel bietenpulp maar idd alleen tijdelijk tegen het einde van de winter en gecombineerd met grascobs en ander ruwvoer.
Glysofaat wordt niet gebruikt tegen insecten maar als onkruidverdelger. Meer info vind je op
https://www.ctgb.nl/onderwerpen/glyfosaat
De cursus gaf ook mij veel nieuwe inzichten.
4 oktober 2020 @ 20:53
Hi Mar, bedankt voor je scherpe blik. Een late reactie van mij, maar heb het toen meteen aangepast! En fijn om te horen dat de cursus je veel nieuwe inzichten heeft gegeven!
21 juli 2020 @ 13:50
Hoi Tessa,
Dat heb je mooi samengevat. Zo zie je maar weer hoe maar al te vaak industriele afvalstromen tot waardevol voedingsmiddel verheven worden. Eureka..! denkt dan de consument, heb ik een mooi gezond goedkoop product voor mijn ” little poney” en de perceptie doet de rest.
4 oktober 2020 @ 20:54
Hi Stef! Yes, helemaal mee eens! En zo hebben we nog veel meer ‘mode voeders en supplementen’, waarover 99% van de consumenten positief is, alleen omdat het zo mooi verkocht wordt. Maar niets is vaak minder waar …. 🙁
7 augustus 2020 @ 13:02
Hallo,
Hoe kan ik het beste overgaan van bietenpulp naar een ander voer? Mijn paard krijgt nu uitsluitend pulp en een schep brok. Geen gras of hooi.
Groetjes.!
4 oktober 2020 @ 20:58
Hi Anoniem, sorry voor mijn late reactie! Het is altijd aan te bevelen om een overstap naar ander voer (of hooi) te maken over zo’n 10-14 dagen. Hoe geleidelijker hoe beter. Echter in sommige gevallen is het gewoon beter om slecht voer meteen te laten. Zoals bv bietenpulp en weet niet welke brok je geeft? Er is ook geen standaard oplossing. Ik zou je aanraden om de online cursus over Paardenvoeding te komen volgen, daar krijg je antwoorden op al je vragen en veel begeleiding! Groetjes 🙂
8 november 2020 @ 13:03
Hoi,
Mijn paard staat nu 1,5 jaar op 2 keer per dag bietenpulp en een schel brok. Hij gaat maar 2,5 uur per dag naar buiten. Er staat nauwelijks gras op de wei, verlicht dit de situatie iets omdat hij dan niet dat pectine rijke gras binnen krijgt?
Tweede vraag: ik wil overstappen naar een andere stal waar dus ook anders gevoerd gaat worden en waar hij uiteindelijk, 24/7 buiten zal staan. Hoe kan ik dit het beste aanpakken?
8 november 2020 @ 15:59
Hi Binta, bedankt voor je vragen!
Leuke gedachte om te denken: als het paard niet veel gras binnenkrijgt, of het dan de situatie verlicht ivm de pectine. Goed dat je er over nadenkt! Maar nee helaas 🙂 Ik neem aan dat je paard wel gewoon hooi krijgt, dus in feite blijft die situatie hetzelfde. En het blijft pectine…. wat niet geschikt is om je paard dagelijks zoveel te voeren.
Wat betreft je verhuizing: klinkt als een heel goed plan! Alles voor je paardje toch 😉
Waar ik op zou letten is dat je een plek vindt waar hij gegarandeerd onverpakt hooi krijgt en het liefst onbeperkt, of in ieder geval voldoende. Dat hij niet langer dan 2-4 uur zonder hooi of gras komt te staan. Kijk voor een plek waar ze in ieder geval in de winter de paarden wel van de weide afhalen (en dus op hooi zetten), dat is namelijk veel beter voor de weide en veel beter voor het paard.
De overstap zal een hele grote worden voor je paard, dus tegen de tijd dat je een plek gevonden hebt, zou je met het beste even kunnen mailen, dan kijken we daar samen naar. Veel succes!!!
28 september 2021 @ 12:28
Hoi Tessa, dit is al een wat ouder stuk wat ik nu pas onder ogen kreeg, dus ik hoop dat je hier nog op reageert….
Je hebt heel duidelijk geschreven en het voorziet mij weer van nieuwe informatie voor mijn vraagstuk, maar het maakt het nog weer lastiger voor me om het juiste te doen.
Ik heb 2 paarden waarvan 1 tegen IR aan (nooit getest, maar heb haar 14 jaar en kijk dagelijks hoe mijn paarden fysiek en mentaal reageren op wat ze die dag gegeten en gedaan hebben en dat spreekt boekdelen)
De ander, zeer hoog in de energie, snel te mager.
Hier is alles voorhanden, stukken rijke weide, stukken arme weide, een track en een zandpaddock.
Hoewel ik voorstander ben van dag en nacht buiten ging dar dit jaar helaas niet omdat alles zo nat was dat zelfs de schuilstal soms een vijver was geworden.
Voor het eerst heb ik nu de voordelen van het binnen zetten in de nacht ervaren, het is zoveel gemakkelijker om ze beiden op het juiste gewicht te houden en gek genoeg lijken ze het zelf heel fijn te vinden.
Lang verhaal maar alles speelt een rol denk ik.
Naast de dagelijkse huisvesting zoals hierboven beschreven die voor beiden dus vaak verschilt (ze staan alleen samen op hetzelfde stuk wanneer een wei compleet uitgebloeid is) voer ik het IR paard alleen graszaadhooi en elke dag 1 bekertje Vitalbix vitamine.
De ander krijgt kruidenhooi bij en daarnaast, je raad het al…. bietenpulp met wat musley er doorheen.
(Speedibeet en Natures Best van Pavo)
Op alleen hooi houd hij geen gewicht. Hij krijgt al wel een behoorlijke hoeveelheid, maar meer laat hij ook gewoon liggen.
Enige moment dat ik geen pulp bij hoef te voeren is als de wei echt vol staat met jong en rijk gras waar hij dan de hele dag en avond blijft staan.
Nu het gras in deze tijd vh jaar weer van minder voedingsstoffen voorziet, zie ik ook het gewicht afnemen. Omdat ik geen bizarre hoeveelheden wil gaan bijvoeren heb ik het advies van de leverancier maar eens opgevolgd en combineer ik de pulp sinds 4 weken met Musley voor drachtige merries (Lannoo) ipv de Pavo musley.
De samenstelling gaat compleet tegen mijn gevoel in.
Maar hij doet het er wel heel goed op…
Gewicht is mooi en gedrag blijft goed.
Veel gezonde alternatieven die ik heb geprobeerd geven hem teveel energie waardoor hij juist weer gewicht verliest.
Luzerne bijvoorbeeld, wat vaak wordt geadviseerd, is echt een no go hier.
k heb dit in de afgelopen jaren nu meerdere keren en met verschillende merken geprobeerd.
Ik heb geen idee waarom hij hier zo heftig op reageert maar hij staat dan echt te stuiteren met wijd opengesperde ogen en schrikt van elke beweging.
Zoals altijd staat het IR paard er juist geweldig bij in deze periode maar ik zou zo graag ook de ander op verantwoorde wijze op gewicht willen houden.
Misschien heb jij een tip of advies voor deze situatie?
Thanks
28 september 2021 @ 21:08
Hi Mari, jazeker reageer ik nog! Zou je mij bovenstaand stuk even willen mailen aub naar info@horseandfeel.nl
Op die manier kan ik je uitgebreid antwoorden, want het echt wel een complex verhaal… Dus om nu hier over en weer te gaan reageren, leek mijn niet zo efficiënt; mijn mail beantwoord ik sneller! Ik zie je mailtje graag verschijnen, groetjes Tessa!
6 maart 2022 @ 21:58
Hoi,
Ik heb je stuk nu pas onder ogen omdat ik op google zocht op bietenpulp.
Op aanraden van iemand die vertelde dat ik mijn Haflinger hier een groot plezier mee zou doen (vitaminen enzo), wilde ik weten hoe ik dit zelf kan maken.
Misschien lees jouw stuk verkeerd, maar zoals ik het lees gaat dit over een kant-en klaar product wat je ergens koopt.
Is dit zo? Want, geldt je verhaal ook als je zelf bijvoorbeeld 2 x per week lekker bieten gaat snijden en er het eea door heen doet (wortel of wat appel enz). Is het dan ook slecht voor je paard/ pony?
7 maart 2022 @ 20:18
Hey Esmee, jazeker, complete bieten zijn zelfs nog wel slechter, omdat hier de suiker nog niet is uitgehaald. We willen onze paarden geen suiker voeren! Dit haalt hun hele stofwisseling overhoop. Het is duidelijk dat jij op zoek bent naar wat ‘lekkers’ voor je paardje, of beter gezegd, op zoek naar geschikte voeding. Gelukkig dat je het stuk over bietenpulp in ieder geval hebt doorgelezen, goed bezig! Iedere paardeneigenaar wilt zijn/haar paardje natuurlijk zo gezond mogelijk voeren; helaas is hierover nog veel onduidelijkheid, want iedere voer fabrikant vertelt je waarom ZIJN product zo goed is! Als je wilt leren hoe je zelf zulke uitspraken en verschillende voeren kunt beoordelen; dan zou ik je mijn online cursus over Paardenvoeding (wat wel, wat niet en waarom?) van harte aanraden. Ik weet zeker dat je hier mega veel toffe info uithaalt voor jouw paard en dat er een wereld voor je open gaat 🙂 Thanks voor je vraag!!